Siirtohinnoittelu on monikansallisille yrityksille keskeinen osa liiketoimintaa, mutta sen monimutkainen ja alati muuttuva sääntely voivat aiheuttaa haasteita. Suomessa ennakollinen keskustelu on Verohallinnon tarjoama palvelu, jossa yritys voi keskustella verotukseen liittyvistä kysymyksistä ennen varsinaisten toimenpiteiden lopullista toteuttamista. Tavoitteena on yhdessä varmistaa etuyhteysliiketoimien siirtohinnoittelun markkinaehtoisuus ja parantaa yrityksen verotuksen ennustettavuutta sekä oikeusvarmuutta. Verohallinnon näkökulmasta ennakollisen keskustelun tavoitteena on siis ohjata yritystä toimimaan oikein, joka perustuu veroviranomaisen velvoitteeseen ohjata verovelvollista. Yrityksen näkökulmasta keskeistä on luottamuksensuoja eli välttää mahdollinen verotarkastus ja sen jälkiseuraukset kyseisessä asiassa.
Mitä ennakolliseen keskusteluun sisältyy?
Ennakollinen keskustelu on Verohallinnon suuntaan maksuton prosessi ja siten yritykselle varsin houkutteleva vaihtoehto epävarmoissa tai tulkinnanvaraisissa asioissa. Prosessi alkaa yleensä yrityksen omasta aloitteesta ja liittyy suunnitteilla oleviin järjestelyihin. Myös jälkikäteinen keskustelu järjestelyn toteuttamisen jälkeen on mahdollinen.
Ennakollisessa keskustelussa yritys voi esittää haluamansa kysymykset ja pyytää Verohallinnon näkemyksen niihin. Yritys siis itse valitsee käsiteltävän teeman ja onkin tärkeää panostaa kysymyksen asetteluun eli siihen mihin halutaan saada Verohallinnolta vastaus.
Missä tilanteissa ennakollinen keskustelu käydään siirtohinnoittelussa?
Siirtohinnoitteluasioissa ennakollinen keskustelu käydään tyypillisesti esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:
- Vakiintuneen etuyhteysliiketoimen ja sen hinnoittelun markkinaehtoisuuden varmistaminen.
- Uuden etuyhteysliiketoimen siirtohinnoittelun arviointi.
- Konsernin siirtohinnoittelumallin päivittämistarpeen arviointi.
- Liiketoiminnan uudelleenjärjestelyjen vaikutusten tarkastelu konsernin sisäisiin liiketoimiin ja niiden hinnoitteluun.
- Aineettomien oikeuksien siirron, kuten myynnin tai käyttöoikeuden luovutuksen, käsittely.
Keskustelun aikana voidaan arvioida, riittääkö kysymyksen ratkaisemiseksi suullinen ohjaus vai onko syytä hakea ennakkoratkaisua. Jos asia on haastava ja tulkinnallinen, asiasta puuttuu selkeä ja yhdenmukainen oikeuskäytäntö tai lain tulkinnasta on erimielisyyttä, Verohallinto voi ohjata yritystä hakemaan muutoksenhakukelpoista ennakkoratkaisua.
Ennakollisen keskustelun prosessi käytännössä
Ennakollisesta keskustelusta laaditaan yleensä muistio, joka sisältää muun muassa seuraavat tiedot: peruste tai tausta ennakolliselle keskustelulle; aika, paikka ja osallistujat; keskustelun kulku, yrityksen veroasiaan liittyvä selvitys ja oma näkemys tai tulkinta; Verohallinnon annettu yleinen / mahdollinen kirjallinen ohjaus.
Prosessi on varsin nopea ja kustannuksiltaan järkevä. Keskusteluun kannattaa ottaa mukaan veroasiantuntija fasilitoimaan ja ohjaamaan keskustelua, jotta Verohallinnolta saadaan varmasti se ohjaus, jota kyseiseen asiaan tarvitaan. Ennakollisten keskustelujen yhteydessä annettavan ohjauksen katsotaan rinnastuvan esimerkiksi verotarkastuksen tai valvontakäynnin yhteydessä annettuun ohjaukseen. Siten muistio toimii ikään kuin ”defense filena”, jos tilintarkastaja tai paikallinen veroviranomainen kysyy asiasta. On kuitenkin muistettava, että ennakollisesta keskustelusta saatu muistio ei rinnastu viralliseen Verohallintoa sitovaa ennakkoratkaisuun eikä toisaalta myöskään ole kahden maan Verohallintojen yhteinen sopimus asiasta. Osana maiden välistä tietojen vaihtoa Verohallinto lähettää kuitenkin tiivistelmän asiasta myös muiden maiden veroviranomaisille, joita asia koskee.
Mitä hyötyä ennakollisesta keskustelusta on?
Ennakollisen keskustelun hyötyihin liittyy erityisesti ennustettavuus ja oikeusvarmuus. Keskustelun avulla yritys saa riittävän varmuuden siitä, että siirtohinnoittelumalli tai tehty järjestely ovat linjassa veronviranomaisen odotusten kanssa, mikä vähentää riskiä jälkikäteisille verotarkastuksille ja sanktioille. Ennakollinen dialogi viranomaisen kanssa vahvistaa luottamusta ja yhteistyötä, mikä voi olla eduksi myös tulevissa verotukseen liittyvissä asioissa. Yhteistyö Verohallinnon kanssa auttaa varmistamaan, että liiketoiminta pysyy sekä sääntelyn että markkinaehtoisuuden näkökulmasta kestävällä pohjalla. Samalla ennalta selvitetyt verokysymykset vähentävät mahdollisia riitatilanteita ja niistä aiheutuvia kustannuksia. Ennakollisella keskustelulla saatu varmuus lisää myös tehokkuutta, sillä yritys voi keskittyä suunnittelemaan liiketoimintaansa ja muita resurssien käyttöä tehokkaammin.
Lisätietoja ennakollisista keskusteluista löytyy esimerkiksi Verohallinnon verkkosivuilta.
Haluamme olla avuksi!
Kuulostaako monimutkaiselta? Meillä Alderilla on kokonaisvaltaista osaamista yrityksiä koskevan verotusasioiden ja juridiikan eri osa-alueilta, myös kansainvälisesti. Avustamme ja autamme yrityksiä ja yksityishenkilöitä asiakaslähtöisesti löytämään tilanteen kannalta parhaat ratkaisut ottamalla huomioon muuttuvan sääntelyn ja ajankohtaisen oikeuskäytännön.
Miten me voisimme olla sinulle avuksi? Lue lisää palveluistamme.