Hae sivustolta

Merkittäviä muutoksia Sveitsin arvonlisäverojärjestelmään 

Sveitsin arvonlisäverolakiin lisätään alustaoperaattoreiden verotusta koskeva säännös, joka tulee vaikuttamaan erityisesti alustaoperaattoreihin. 

Sini Paljärvi

Krister Kojo

Julkaistu 16.10.2024

Sveitsi valmistelee merkittäviä muutoksia arvonlisäverojärjestelmäänsä, jotka astuvat voimaan 1. tammikuuta 2025. Sveitsin arvonlisäverolakiin lisätään alustaoperaattoreiden verotusta koskeva säännös, joka tulee vaikuttamaan erityisesti alustaoperaattoreihin. 

Muutokset tulee vaikuttamaan alustaoperaattoreihin eli verkkokauppa-alustoihin, jotka mahdollistavat alustalle rekisteröityneille myyjille tavaroiden ja palveluiden myynnin sveitsiläisille asiakkaille. 

Muutosten myötä Sveitsi ottaa käyttöön: 

  1. samankaltaiset alustaoperaattoreita koskevat ”oletetun luovuttajan”-säännöt kuin EU:n arvonlisäverodirektiivissä
  1. samankaltaiset alustaoperaattoreita koskevat vuosittaiset raportointivelvoitteet kuin EU:n DAC7-direktiivissä. 

”Oletettu luovuttaja” -säännöt 

Vuodesta 2025 alkaen Sveitsi alkaa soveltamaan niin kutsuttua ”oletettu luovuttaja” -sääntelyä (eng. ”deemed supplier rules”) alustaoperaattoreiden osalta. Oletetulla luovuttajalla tarkoitetaan verovelvollista, joka ei ole tavaroiden varsinainen luovuttaja, mutta mahdollistaa tavaroiden luovuttamisen ja sen vuoksi sitä käsitellään arvonlisäverotuksessa tavaroiden luovuttajana. Aiemman sääntelyn mukaan alustaoperaattoreita ei ole katsottu osaksi toimitusketjua Sveitsin arvonlisäveron näkökulmasta, eikä niillä siten ole ollut Sveitsin arvonlisäverovelvoitteita kyseisistä toimituksista. Muutosten myötä tämä tulee muuttumaan. 

Alustaoperaattoreita pidetään jatkossa oletettuina luovuttajina, kun ne sähköisen käyttöliittymänsä kautta mahdollistavat tavaroiden myynnin myyjän ja käyttäjän välillä, ja tämä kauppa tehdään kyseisellä alustalla. Kun oletetun luovuttajan ehdot täyttyvät, alustaoperaattorin on kerättävä Sveitsin arvonlisävero ja tilitettävä se Sveitsin verohallinnolle. 

Raportointivelvoitteet 

Yksi merkittävistä muutoksista uudessa lainsäädännössä on kaikkien alustaoperaattoreiden raportointivelvollisuus riippumatta siitä, tarjotaanko alustan avulla tavaroita tai palveluita. Muutoksen myötä alustaoperaattoreiden on ilmoitettava Sveitsin verohallinnon pyynnöstä vaadittavat verohallinnolle. EU:n arvonlisäverosääntelyn näkökulmasta raportointivelvoitteet näyttävät vastaavan EU:n DAC7-direktiivin mukaisia velvoitteita. Alustaoperaattoreilla – riippumatta siitä mahdollistavatko ne tavaroiden vai palvelujen tarjoamisen – on toistuva vuosittainen raportointivelvollisuus toimittaa tiedot verohallinnolle tiettyjen kynnysarvojen ylittyessä ilman erillistä pyyntöä.  

Näin ollen alustaoperaattoreiden on ensi vuoden alusta alkaen pidettävä rekisteriä Sveitsin alueella tehdyistä toimituksista tai vähintään pystyttävä toimittamaan tiedot Sveitsissä syntyneestä vuosittaisesta myynnistä alustalle rekisteröityneiden myyjien osalta. 

Suosituksemme 

Vaikka Sveitsin veroviranomaisten käytäntöohjeet ovat vielä luonnosvaiheessa, niin lakimuutokset tulevat astumaan voimaan 1. tammikuuta 2025 alkaen. Tämän vuoksi suosittelemme tarkastelemaan toimintojanne Sveitsin arvonlisäverolain uudistusten valossa, jotta ehditte valmistautumaan ajoissa uusien velvollisuuksien täyttämiseen. 

Uudistusten seurauksena voidaan odottaa merkittäviä muutoksia muun muassa alustaoperaattoreiden asiakasrekisteröintimenettelyyn, rahoitusjärjestelmien rakenteeseen ja alustaoperaattoreiden käyttöehtoihin. Samoin kuin EU:n DAC7-direktiivin sääntöjen ja määräysten kanssa, odotamme, että myös Sveitsin taustalla olevat säännöt ja määräykset määritellään hyvin laajasti. Tämän takia Sveitsin raportointisääntöjen täytäntöönpano vaatii riittävää valmistautumista. 

Kysyttävää? 

Lisätietoja varten voitte olla yhteydessä Sini Paljärveen tai Svalner Atlas -kollegoihimme Johan Visseriin, Tijmen Kraaijeveldiin, Gert Vranckxiin, Martin Fridhiin, Alva Brenneriin tai Sveitsin verkostokumppaniimme Wenger Vielillä, Clara Bodemanniin

Haluamme olla avuksi!

Me Alderilla autamme sinua ja yritystäsi kaikissa vero- ja lakikysymyksissä. Meihin voit olla yhteydessä kaikissa arvonlisäverotukseen liittyvissä asioissa. 

Me varmistamme, että asiakkaamme voivat keskittyä liiketoimintaansa ilman ylimääräisiä huolia, tarpeettomia riskejä tai kohtuutonta hallinnollista vaivaa. Olemme ylpeitä tiiviistä yhteistyöstämme asiakkaidemme kanssa ja mahdollisuudesta tarjota konkreettista apua, jota he tarvitsevat tietoon perustuvien päätösten tekemiseen.

Miten me voisimme olla sinulle avuksi? Lue lisää palveluistamme.